Alice heeft wat genoteerd tijdens de keynote van Will Wright op SXSW, een event waar ik maar al te graag naar toe zou gaan. Een zeer fascinerend persoon, die Wright. Niet enkel zat de man achter spellen als SimCity en The Sims, maar is hij nu bezig aan een spel dat nu al voor veel buzz op het net zorgt: Spore. Op Wikipedia lezen we daarover:
Spore is a “teleological evolution” game, or “god game”.(also known as good game) The player molds and guides a species across many generations, growing it from a single-celled organism into a more complex animal. Eventually, the species becomes intelligent. At this point the player begins molding and guiding this species’ society, progressing it towards a space-faring civilization.
Wright heeft een interessante visie over hoe verhalen in een game veel breder zouden moeten zijn dan in een film. Omdat in een spel meerdere mogelijkheden zijn moet een verhaal daarvoor veel uitgebreider zijn en meerdere verhaallijnen nodig hebben. Natuurlijk zijn er spellen die eerder de filmwereld volgen en kiezen voor één verhaallijn, maar in een maatschappij waar interactie belangrijker en populairder wordt, zijn spellen zoals The Sims enorm populair. In dat opzicht was SimCity zelfs voor op zijn tijd. In deze spellen bepaalt de speler zelf wat er gebeurt en wat de uitkomst zal zijn. Meer zelfs, The Sims werd zelfs als tool gebruikt om eigen filmpjes te maken (iets waar The Movies enorm op gesprongen is) wat de speler niet in de rol van een personage van het verhaal zet, maar in de stoel van de regisseur.
Het probleem is echter dat als je een spel volgens een Cave of Time principe gaat maken, het vrij duur uitvalt. Tijd, ontwikkeling, moeilijkheid. Stel, zegt Wright, dat het spel kan bepalen wat een speler juist wil tijdens het spel. Neuro-linguistisch programmeren op een spel toepassen als het ware. De computer merkt wat er gaande is en past het spel en diens verhaallijn aan.
Als dit is wat de man in het achterhoofd had tijdens het ontwikkelen van Spore, ben ik laaiend enthousiast. Misschien niet zozeer voor Spore zelf, maar wel voor het gevolg dat dit kan hebben op de game-industrie.
4 replies on “Will Wright @ SXSW”
Ik heb Spore al een hele tijd in de gaten, maar het is er voor dit filmpje een tijdje stil rond geweest.
Het leuke gaat vooral zijn dat dit spel op Mac en Windows uitkomt zodat ik met mijn appartement genoot ook een multiplayer kan spelen :)
Ik heb Spore al een hele tijd in de gaten, maar het is er voor dit filmpje een tijdje stil rond geweest.
Het leuke gaat vooral zijn dat dit spel op Mac en Windows uitkomt zodat ik met mijn appartement genoot ook een multiplayer kan spelen :)
ik hoop dat ik even reclame mag maken…
De mensen die interesse hebben in Spore, kunnen terecht op http://www.spore-net.com … de grootste nederlandstalige spore-community… Een team van nieuwsposters zoekt meerdere malen per dag op het woord: Spore, Will Wright, E3, GDC, SXSW, DICE, Maxis.. etc… Het is een hele vriendelijke en gezellig community en we zitten bijna aan de 500 forumleden…
Delete dit bericht als reclame niet is toegestaan,
Mijn excuus dan..
Breedbek van Spore-net.com
ik hoop dat ik even reclame mag maken…
De mensen die interesse hebben in Spore, kunnen terecht op http://www.spore-net.com … de grootste nederlandstalige spore-community… Een team van nieuwsposters zoekt meerdere malen per dag op het woord: Spore, Will Wright, E3, GDC, SXSW, DICE, Maxis.. etc… Het is een hele vriendelijke en gezellig community en we zitten bijna aan de 500 forumleden…
Delete dit bericht als reclame niet is toegestaan,
Mijn excuus dan..
Breedbek van Spore-net.com