Carlos Ghosn, CEO van Nissan en Renault, trekt de kaart van de electrische wagen en legt de focus op de batterij aangezien die belangrijker wordt dan de motor.
Met hun electrische wagen, de Leaf, willen ze een platform bouwen. Ze roepen dan ook developers op om in de markt van 2 triljoen (die de autoindustrie is) te duiken.
Loïc legt in een Q&A na de speech de druk op het belang van de apps, maar Carlos wijst terecht op het veiligheidsaspect dat meespeelt en speelt nu nog met dat vraagstuk. Hoe maken we het platform in de wagen open genoeg, zonder het gevaar te lopen dat de bestuurder te veel zal afgeleid zal worden?
Wordt de Leaf voor de autoindustrie wat de iPhone was voor de gsm-markt?
A little extra: Loïc kent mensen die in Parijs vastgoed kopen zijn in luidruchtige buurten (zoals nabij de Périphérique) omdat ze gokken dat het geluid van de wagens zal verdwijnen.
Nog een extra: 15% van hun 1.5 miljard die ze in marketing steken schuift naar online. Blijkbaar zal dit niet alleen naar Google gaan, want een wagen is persoonlijker dan een gebruiksvoorwerp zoals een GSM. Een wagen kopen is een emotioneel proces, een beetje zoals een hond in huis halen (his words). Daarom zijn ze nog op zoek naar specialisten op het vlak van social media. Maar… ze vinden er geen?